יום חמישי, 6 באוקטובר 2016

כיצד בוחרים מגדל?

​לקח לי הרבה מאוד זמן עד שהתיישבתי לכתוב את המדריך הזה. מעבר לעובדה שכמה מחבריי הכלבנים העירו לי מספר פעמים די גדול על כך שאני צריכה לכתוב אותו, ראיתי את הצורך הזה הולך וגובר במהלך השנה-שנתיים האחרונות שבהן אני לוקחת חלק בכלבנות הגזעית.
בסופו של דבר הפור נפל וההחלטה התקבלה. הבנתי שאין לי מנוס ונוכח מצב קניית הכלבים אצל מגדלים/סוחרים, חוסר ההבנה הבסיסי של הקהל הרחב לגבי כיצד בכלל קונים כלב גזעי, מאיפה ולמה בעצם - החלטתי שאי אפשר להתעלם מהעובדה שמישהו צריך להרים את הכפפה ומדריך כזה הוא חיוני והכרחי.
הפוסט הזה הוא אסופה של תובנות, מחשבות, ניסיון מר/מתוק של חברים ומכרים וגם שלי באופן פרטי, כמו גם מחקר מעמיק וקריאה רבה של חומר מרחבי העולם לגבי איכות מגדלים, אופן בחירת מגדל ובתי הגידול, אופן בחירת וקניית הכלב, התהליך ועוד. לא כל הסעיפים צריכים להתקיים על מנת שתדלקנה נורות אזהרה אדומות לגבי הגידול, המגדל או הכלבים. אם יש בכם ספק, אם קראתם סעיף כלשהו שהקליק לכם במקום בצורה שלילית, כנראה שזה אינו גידול נכון, ועדיף לכם להתרחק ולחפש מגדל מוערך. קניה זולה לפעמים עולה לכם ביוקר.

חשוב לי לציין שאלו הן התובנות והמחקר שלי. אלו הן דעותיי האישיות לגבי מי נחשב בעיניי מגדל טוב ולגיטימי, ומי לא, הן אמנם מבוססות ותמיד יש את היוצאים מן הכלל ויוצאי הדופן, אך זוהי הסקת המסקנות הפרטית שלי. כל מי שעוקב אחרי הנקודות שציינתי, עושה זאת על בסיס דעתו האישית בלבד ורצונו בלבד ואני לא לוקחת כל אחריות על רכישה כזו או אחרת או קשר מול מגדל כזה או אחר.

בחירת מגדל:
  1. ככלל, מגדלים טובים אינם מפרסמים את הגידול שלהם בעיתונים, ולרוב השגרים יימכרו על בסיס מוניטין המגדל ועל בסיס העברת המידע מפה לאוזן. קהל שאינו עושה סקר שוק מעמיק ומקיף לעיתים יילך לחנות חיות, יחפש ביד-2 או באתרי מכירה למינהם. במידה ואתם מחפשים גור באתרי מכירות ויד-2 שימו לב! האם הורי הגור רשומים? האם הם נבדקו למחלות נפוצות בגזע? האם הטרמינולוגיה בה השתמשו לפרסום הגורים היא נכונה כלבנית? אל תפלו בכל מלכודת של פרסום "צאצאי אלופים/שושלת אלופים". האם שם הגזע רשום נכון? האם הכלבים מתועדים? אל תשכחו שתעודות אינן מעידות על איכות הכלבים. התעודות רק מעידות כי הכלבים רשומים תחת ההתאחדות ושייכים אליה ואכן גזעיים. כלב ללא תעודות אינו כלב גזעי וכזה תוכלו לאמץ מעמותה ולא לשלם עליו כמה אלפי שקלים.
  2. מגדל טוב ואיכותי לעולם לא ימכור את גוריו בחנות חיות. החיות מוחזקות בתת-תנאים ואף מגדל שמכבד את עצמו ואת כלביו לעולם לא יאפשר לגורים להתקיים בסביבה כזו.
  3. עשו את שיעורי הבית שלכם! בדקו אילו בעיות נפוצות יש בגזע, ושאלו את  המגדל לגבי בדיקות בריאותיות לכלבים. אל תשענו על דבריהם ובקשו מסמכים רשמיים ועדויות של בדיקות.
  4. אתם עושים סקר שוק לפני כל רכישה גדולה או משמעותית, לא? אם כן, מדוע לא לפני קניית כלב? הנכם מצרפים בן משפחה חדש! קראו וצברו ידע על הגזע עוד לפני המפגש עם מגדלים ובדקו מקורות רבים ככל האפשר על מנת לקבל מידע מקיף. כיום קיימות קבוצות פייסבוק ופורומים רבים המספקים מידע נרחב על מגדלים, בתי גידול והגזע עצמו. השתמשו בהן לשאול שאלות ולחקור.
  5. מגדל טוב ישאל אתכם שאלות רבות, וירצה לגלות עליכם כמה שיותר מידע. אל תרתעו מכמות השאלות. המגדל מנסה לעמוד על טיבכם, ולהבין האם אתם הבית הטוב ביותר עבור הכלבים שלו.  
  6. מגדל טוב יעמוד מאחורי הכלבים שלו לאורך כל זמן חיי הכלב. כלומר, המגדל יקח חזרה כלב או גור אליו מכל סיבה שהיא: במידה והבעלים לא יכול להחזיק בו עוד, המגדל יחזיר לכם את כספכם במידה ויש בעיה גנטית או רפואית שהתגלתה בגור ואף מעבר לזה - מגדל יחליף גור במידה והתגלתה בעיה כלשהי עמו, כמצוין בחוזה שחתמתם מולו. אולם, שימו לב; העובדה שמגדל מציע חוזה, לא אומרת כי הוא עומד מאחורי חוזה זה. קראו אותו בעיון. מגדלים מסוימים יוכלו להכניס לחוזה סעיפים שיאפשרו להם להתנער ממנו באופן מוחלט. כגון: "היפ-דיספלסיה משתקת", ובמידה והכלב אכן מפתח בעיית היפ-דיספלסיה, אך לא משותק ממנה, זוהי פרצה למגדל.
  7. בקשו המלצות והפניות מהמגדל לרוכשים ממנו. הפניות שאינן מגידול משותף, או בני משפחה או חברים קרובים של המגדל, אלא מאנשים אשר קנו כלבים בעבר מהמגדל, ואף המלצות ממגדלים אחרים. הזהרו מהמלצות נלהבות יתר על המידה כגון "המגדל הכי טוב בעולם", "היחיד הטוב בגזע","כל האחרים לא משתווים". ההמלצה צריכה להיות מבוססת ומקיפה, ולא המלצה לשם עשיית רוח.
  8. למגדל טוב אין גורים "סביב השעון". לא תמיד ישנן המלyות, ולעיתים קרובות יש אף רשימת המתנה. מצב לגיטימי הוא לחכות להמלטה בין חצי שנה לשנה. מגדלים רבים אינם מרביעים באופן שוטף, ולעיתים מרביעים פעם בשנה ואף פחות מכך.
  9. מגדל טוב ידרוש/יבקש סירוס/עיקור במעמד החוזה כאשר הגור אינו נקנה למטרות הצגה בתערוכות. זוהי הבטחה שהם רואים את טובת הגור לנגד עיניים - וכי הוא לא ישמש כמטחנת גורים בעתיד. מגדלים אלו השקיעו זמן (שיכול להמדד בשנים), אהבה, מחשבה ואף כסף בתכנית הגידול שלהם, והם יעשו את המקסימום על מנת לשמר את הגידול האיכותי ואת המוניטין שלהם.
  10. מגדל טוב יעשה בדיקות מקיפות לעיניים, אגן וכל בעיה אחרת שיכולה להשפיע על הגזע או אופיינית לגזע. כמו כן, הם יספקו מסמכים על מנת להוכיח את הבדיקות. כל אחד יכול לטעון כי הכלב עבר בדיקות אגן וצילומים, אולם על הקונה לבקש הוכחה.
  11. מגדל טוב יתמקצע בדרך כלל בגזע אחד או שניים. מקובל היום לגדל גזע שני בנוסף לגזע אותו גידל במשך שנים. מגדל אשר יש לו מספר גדול של גזעים בדרך כלל מתייחס לגידול כ"עסק" לכל דבר, ולא בהכרח טובת הגזע או קידום הגידול של הגזע. פקפקו בכל מגדל אשר יש לו 4-3 שגרים באותו הזמן. כיצד הם יכולים להקדיש את כל מרצם לכמות כה גדולה של גורים ולספק להם סוציאליזציה נכונה, אילוף וחינוך נכון וגם תשומת לב ברמה הבסיסית ביותר? באופן אישי אני מאמינה שמגדל צריך להתמקצע ולהעמיק את הידע שלו במהלך שנים בגזע אחד או שניים בלבד כדי באמת לפתח גידול איכותי. מגדל אשר יש לו מעל לשני גזעים בבית הגידול מעלה בעיניי חשד לחוסר מקצועיות ומקצוענות ולטעמי לא מגיע לרמות ההבנה והגידול של מגדל אשר יש לו גזע אחד במשך 20-30 שנה.
  12. מגדל טוב לעולם לא יאפשר הפרדת הגורים מהאם לפני 8 שבועות (ובאופן אידאלי מדובר על 9 שבועות למרבית הגזעים ולטובת חיסונים ראשונים). מגדלים אשר מפרידים את השגרים מאמם בשלב מוקדם אינם רואים את טובת הכלב לנגד עינהם וגם לא טובת האם. הגורים זקוקים לאמם על מנת ללמוד כישורים חברתיים ולבנות מערכת חיסונית יציבה דרך הנקה.
  13. מגדל טוב יקיים סוציאליזציה לכל הגורים שלו (הכוונה היא שהגורים יחשפו למערכת של שמונה על שמונה - שמונה סביבות שונות בשמונה שבועות, ולא רק חדר אחד או חצר אחת). מקובל לחשוף את הגורים לסביבות יותר עמוסות על מנת שיוכלו להתרגל לכמה שיותר פעילות ורעש במהלך שמונת השבועות הראשונים שלהם.
  14. מגדל טוב יאפשר לכם לראות את הורי הגור (אחד או את שניהם במידה ושניהם בבעלות המגדל). לעיתים, זהו רמז על עתיד מראה הגור, ותוכלו גם לשפוט את אופי ההורים ולהסיק מסקנות. כיום, ישנו שימוש נפוץ בזרע קפוא, או שילוח הנקבה למגדלים אחרים לטובת הרבעה עם כלב מגידול איכותי אחר. במקרים כאלו, יכול להיות שלא תוכלו לראות את הזכר האחראי על השגר.
  15. מגדל טוב ירביע אך ורק למטרת השבחת הגזע, ולא לשום סיבה אחרת, ובפרט לא לטובת עשיית כסף. כל זיווג, כל הרבעה מגיעה ממקום מחושב מאוד של תכנית גידול מסודרת. אין זה אומר שכל שגר יפיק תכונה שעמה ירצה המגדל להמשיך, אולם זוהי הכנה לתמונה הגדולה אליה הוא מתכוונן.
  16. מגדל טוב אוהב את כלביו באמת ובתמים! הוא מתנהג אליהם כחיות מחמד לכל דבר ועניין, דואג להם ברמה המירבית. מגדלים רבים אף מגדלים את הכלבים שלהם בתוך הבית, ואף ישנים עמם.
  17. היוועצו במועדון/רכז הגזע למציאת שגרים. מטרת המועדון ורכז הגזע הוא לקרב את הציבור הרחב אל הקהילייה הכלבנית, ולתת מידע על המלטות רלוונטיות בגזע עליו הוא אחראי. על הרכז להיות ללא משוא פנים, ולהפנות את המתעניין לכלל השגרים הגזעיים שקיימים כרגע. מעבר לכך, במידה ורכז הגזע אכן מתמחה בגזע עליו הוא אחראי, במידה ויתבקש יוכל להמליץ על מגדל ספציפי עם מוניטין מכובד, ואף לעזור בבחירת הגור והתאמתו למשפחה. יחד עם זאת, יש לקחת בערבון מוגבל גם את המלצות הרכז שכן לעיתים הרכזים עצמם מגדלים את הגזע, וירצו למשוך קונים אל בית הגידול שלהם. על הקונה להפעיל שיקול דעת, לבחון את כלל הגורים והמגדלים ולבצע החלטה על דעת עצמו ועל בסיס מחקר מקדים רחב ככל האפשר.
  18. רכישת הכלב ממגדל בחו"ל - היום ישנה מגמה של פניית אנשים פרטיים למגדלים שונים בחו"ל על מנת לרכוש כלב גזעי. דבר זה נובע מכמה סיבות -
א. חוסר היצע בשגרים פה בישראל.
ב. ניסיון להוזלת עלויות רכישת הכלב.
ג. מגדל לא מוכן למכור לכם כלב.
לקנייה שכזו יש השלכות רבות מאוד, וחלקן שליליות. לפני כל רכישת כלב מחו"ל, אני ממליצה להתייעץ עם מגדלים פה בישראל (כאלו שאתם סומכים עליהם ואין להם אינטרס בדבר), לקבל המלצות ושמות של בתי גידול ולהוועץ ברכזי הגזעים השונים. קשה מאוד למגדל וותיק לקבוע מתוך תמונות האם הגור יגדל להיות תקני ונכון, ובטח שלא ניתן לקבוע את האופי של הגור דרך תמונות. אז איך יוכל קונה רגיל לקנות כלב על בליינד? במיוחד אם אין לכם הבנה בגזע, אל תנסו לרכוש כלב לבד וללא שום ייעוץ והדרכה!
אני ממליצה להוועץ עם יודעי דבר לגבי בית הגידול והמגדל, לגבי איכות הכלבים שלהם. לדרוש את תעודות היוחסין (ולשבת עם מישהו שמבין ויוכל להסביר לכם על השושלת), לדרוש מסמכים המאשרים בדיקות בריאותיות וגנטיות של ההורים והגורים. לטוס לחו"ל לבחור גור ולהתרשם מאופי הכלבים במידה וזה אפשרי.
באופן כללי חשוב להבין שמגדלים מקצועיים לא ימכרו לאדם פרטי שהם אינם מכירים כלב. כבר ראיתי אנשים שסרבו למכור להם כלב מכיוון שפשוט לא הכירו אותם. תגיעו עם המלצות ממגדלים מוערכים בארץ או מאנשים שמכירים את המגדל. כל הסעיפים שציינתי מעלה תקפים גם לרכישה מחו"ל. ועל כן, מגדל אשר אינו בוחן אתכם לעומק, כמו שתבחנו אותו - כנראה שלא אכפת לו מהכלבים שלו גידולית, ולכן עליכם להתרחק ממנו.
ישנם מגדלים אשר מוכנים למכור את הגורים שלהם למגדלים מוערכים בלבד. אני מציעה שיהיה לכם גב גידולי פה בארץ, ושתפנו למגדלים בחו"ל דרך מגדלים כאן, על מנת להוכיח שאתם רציניים.
בנוסף חשוב לזכור:
  • השתדלו בעת ביקורכם בבית הגידול לראות את שני ההורים של השגר. במידה והזכר אינו במקום, בדקו היכן הוא, והם ניתן לראותו. צרו קשר עם הכלבים הבוגרים. במידה ואינכם אוהבים את מה שאתם רואים - אל תקנו גור. במידה וזהו שגר שני לזוג הורים - שאלו אם ניתן לראות אחים מבוגרים יותר וכלבים בוגרים מהשגר הקודם ולדבר עם בעליהם.
  • בדקו נקיון ובריאות כללית של הכלבים. האם הם בסביבה בטוחה ונקיה? האם יש להם מים נקיים? האם הם שמחים וששים לפגוש אנשים?
  • שאלו את המגדל מה היתה המטרה שלו בזיווג הספציפי הזה. מה החוזקים של קו הדם אותו הם מנסים לשמר. מה החולשות אותן הם מנסים לשפר. האם להורים יש תארים כלשהם? ובקשו לראות את המסמכים. שוב, תארים אינם בהכרח מעידים על איכות היוחסין של הכלב. אולם תארים לאורך כל השושלת כן מאפשרים לעמוד על טיב הגידול.
  • בקשו המלצות של קוני עבר והתקשרו אליהם.
  • שאלו על אחריות בריאותית. האם יש לכם חובות כלשהם מצידכם כלפי המגדל? ישנם מגדלים הדורשים סוג מזון מסוים, או תזונה או תחליפים שינתנו לכלב.
  • שאלו אותם לגבי מדיניות החזרות - מה קורה במידה והתגלה שואינכם יכולים להחזיק בכלב?

הזהרו מהנורות האדומות הבאות, שעולות בפגישה עם מגדל (בין אם החלטתם לקנות ממנו או לא):
  • אינו בודק מחלות אופיניות לגזע ואינו מספק שום אחריות בריאותית לגבי כלביו.
  • מגדל אשר מתעקש ש-"לכלבים שלי אין את המחלות האלו ולכן אני לא בודק".
  • מספר רב של גזעים במקום (מעל ל-2) אשר מזווגים ומורבעים באותו הזמן ולאורך השנה.
  • מגדל אשר אין לו תיעוד של בדיקות רפואיות של השגר.
  • גורים אשר נלקחים מהאם לפני 8 שבועות.
  • מגדל אשר מתעקש לפגוש את הקונה מחוץ לבית הגידול/מיקום השגר וההורים.


---------------------------------------

טבלת השוואה בין סוגי מגדלים (בפירוט נקודות מטה)

תכונות של מגדל אחראי (או מה עליכם לחפש במגדל טוב ואחראי):
  • שייך לארגון כלבני רשמי כלשהו.
  • רושם את כלבים לתערוכות, אילופים ומועדונים.
  • מוכיח את איכות הכלבים בתחרות בריאה על תארים, תעודות אג'יליטי ומבחנים שונים לכלב ועוד.
  • מרביע רק עם כלבים מתועדים בלבד ועל כן הגורים זכאים לתעודות המאשרות כי הכלבים גזעיים.
  • בעל ידע רב ומעמיק על הגזע, כולל בעיות בריאתיות, גנטיקה ובחירת כלבים המתאימים לזיווג והרבעה.
  • בעל ידע על חינוך נכון ואילוף של הכלבים וכולל בזה סוציאליזציה, הרבעה נכונה, גידול נכון ובריאות. עוקב אחרי חומרי מידע הרלוונטים לגזעים אותם הוא מגדל.
  • שואף ודואג לחנך קונים פוטנציאלים בנושאים אשר הועלו מעלה - בריאותית, טיפוחית, התנהגותית ועוד.
  • מוכן לתת המלצות מקוני עבר, חברי מועדון, קולגות ועוד.
  • מכיר ויודע ובקיא בעבר השושלתי של כלביו.
  • מבצע מעקב על איכות החיים של הגורים שלו ומבצע מעקב בריאותי תדיר.
  • משביח את הגזע ואת כלביו על ידי הגידול הנכון שלו.
  • אינו משתמש בגידול כלבים כעסק מסחרי ושואף לאיכות ולא כמות.
  • רק לעיתים נדירות חוזר פעמיים על הרבעה או זיווג של אותם הכלבים.
  • מזווג כלבים אשר עומדים בסטנדרט הגזע בלבד.
  • מזווג כלבים בעלי מזג יציב וטמפרמנט נכון לגזע.
  • מזווג כלבים רק מעל גיל שנתיים.
  • זיווג יכול להתקיים בכל מקום בארץ או אף בעולם במידה ומחפש כלב איכותי לזיווג.
  • מבצע את כל הבדיקות ואף יספק הוכחות. אינו מזווג כלבים בעלי דפקט גנטי או נשאים.
  • לעיתים קרובות הגורים נמכרים על בסיס רשימת המתנה עוד לפני ההרבעה וההמלטה.
  • כלבים ברמת פט (PET שאינם מתאימים לתערוכות) לעיתים ימכרו במחיר נמוך יותר מאשר כלבים ברמת שואו (SHOW מתאימים להצגה בתערוכות), בהתבסס על הגזע כמובן.
  • גורים נמכרים עם אחריות בריאותית.
  • דורש את הגור חזרה במידה והבית אינו מתאים.
  • כלבים בבית הגידול חברותיים, ממושמעים ובעלי סוציאליזציה נכונה.
  • אינו בעל יותר כלבים מאשר מקום, זמן או כסף. המשמעות היא שניתן לראות את ההשקעה בכלבים - טיפוחית, בריאותית, התנהגותית.
  • יראה את הורי הגור אם הם נמצאים במקום. במידה ולא יספק תמונות או קישור למיקום ההורים.
  • מגדל את הגורים בתוך מתחם סגור (בבית לדוגמא) ולא בחוץ.
  • נשאר בבית לדאוג לגורים.
  • מאכיל רק במזונות איכותיים ומעולים.
  • מבקרים צריכים לשטוף ידיים ולהוריד נעליים לפני ביקור על מנת לא להכניס פארוו.
  • משאיר בהשגחתו את הגורים והאם מינימום של 49 ימים על מנת להבטיח סוציאליזציה נכונה וחינוך נכון מהאם לגורים.
  • מקיים סוציאליזציה נכונה על ידי התמודדות וחשיפה נכונה לרעשים, ילדים וחיות אחרות לפני מסירה לבתים.
  • בודק את הגורים לטמפרמנט, סגנון חיים ויצרים שיתאימו למשפחה אשר קונה אותו.
  • יכול באופן אמיתי וכנה להעריך את איכות הכלבים שלו.
  • לא מוכר לקונים אימפולסיביים.
  • לעולם לא ימכור 2 גורים לקונה חדש שאינו מכיר את הגזע או אינו בקיא בגידול כלבים.
  • "מראיין" קונים פוטנציאלים, בודק את הבית אליו הכלבים שלו הולכים ואינו מוכר לבתים ירודים שאינם יספקו סביבה מתאימה.
  • מעוניין לפגוש את כל המשפחה. לא ימכור לאנשים אשר מצטיירים כמתעללים או בעלי ילדים מתעללים.
  • ימכור רק לבתים אשר יכולים לאפשר לעצמם את עלויות הכלב (בסופו של דבר עלות הגידול גבוה לאורך השנים מאשר מחיר הכלב עצמו).
  • מחכה ומסנן קונים על בסיס כך שיכולים לספק לכלביו "בית נצחי" לכל חייו.
  • מבין כי כלבים חיים בלהקה, וימכור לאנשים אשר רוצים כלב שיבלה איתם בבית ויהיה חלק אמיתי מהמשפחה.
  • מוכר רק לקונים אשר מבינים את ההשלכות הבטיחותיות של כלב ואשר מוכנים להתחייב לבטיחות שלו.
  • מעודד את הקונים לסרס/לעקר את הכלבים (אם הם ברמת פט ולא מיועדים לתערוכות).
  • מעודד את הקונים לאלף את הכלב, ואף יתן המלצות למאלף טוב ומתאים.
  • מוודא כי הקונה מבין כי גורים דורשים תשומת לב, זמן, פעילות גופנית ואילוף.
מגדל טוב ואחראי מחפש להעשיר ולהשביח את הגזע!
---------------------------------------
תכונות של מגדל לא אחראי, מגדל חצר אחורית או סוחר:
  • אינו מעורב בעולם הכלבנות/מעורב לצורך "מראית עין" כשרה.
  • איכות הכלבים היא כמעט תמיד נחותה, אינו משתתף בתערוכות או בידוקים המתאימים לגזע. הכלבים יחשבו כמטחנות כסף.
  • תעודות לעיתים מעידות על רשימת כלבים שזווגו באופן שרירותי על ידי מגדלי חצר. לעיתים התעודות יהיו מזויפות. לפעמים ימכור ללא תעודות מכיוון שזה "זול יותר". זהו שקר. תעודות עולות 150 ש"ח ורק כלבים גזעיים מקבלים תעודה. רק גורים להורים עם תעודה יקבלו תעודה. כלב לא מתועד הוא כלב ללא עבר גידולי וכזה תוכלו לאמץ מעמותה ולהציל חיים.
  • אינו מבין את האחריות במכירת כלבים, ואינו מפנים שגידול חצר תורם באופן ישיר לנטישת כלבים וכלבים בכלביות. על ידי גידול לא אחראי שמועבר לקונים בלתי אחראים אשר יזווגו את כלבם בתור ללא אחריות.
  • לא בהכרח בעל ידע על הגזע, הפגמים הגנטים שלו ואינו בוחן לעומק את הפגמים הגנטים של הכלב עמו מזווג.
  • הרעיונות שלו אינם בהחלט שווי ערך או מיושרי קו למגדלים מקצועיים ואחראים. במקרים רבות לא יתבצע כל מחקר מעמיק או רכישת ידע על הגזע/גזעים אותו הוא מגדל ומזווג.
  • אומר "שלום ולא להתראות" במעמד הקניה.
  • ללא המלצות, בדגש על המלצות של מגדלים שהם קולגות או חברי מועדון כלבני או רכזי גזע.
  • ללא ידע או הבנה בתעודות הגזעיות של גורים מבית הכלב עמו מזווג.
  • אינו מדאיג את עצמו בטובת הגורים או כיצד בריאות הגורים תשפיע על "התכנית הגידולית" שלו.
  • מגדל למטרת עשיית כסף, או אגו, או "פעם לפני סירוס" או כדי שהכלב "יז**ן" או הכלבה "תזכה להיות אמא".
  • לעיתים חוזר על זיווגים, אך לא מגיע לרמת הסטנדרט הראויה או הרצויה.
  • מזווג כלבים ביישנים/אגרסיביים או עם מזג רע או לא רצוי.
  • מזווג כמעט בכל גיל, ולעיתים אף נקבות במעגל הייחום הראשון שלהן, ומספר פעמים רב.
  • בחירת הכלב לזיווג היא נוחה, זולה, מקומית ולכן היא שיקול.
  • בודק מעט או אינו בודק כלל בדיקות גנטיות, מתעלם מדפקטים משמעותיים בגזע או נשאים של בעיות כאלו וכך בעצם מעביר הלאה מחלות ופגמים בכלבים.
  • גורים נמכרים לעיתים זמן קצר אחרי הלידה, על בסיס מקום פנוי ולכל הבא ליד דרך הפייסבוק, יד-2, חנויות חיות ועוד.
  • כל הכלבים הם ברמת פט, וזולים לעיתים מה שבעצם מעצים את הביקוש לגזעים האלו, ברמה נחותה ואף בתורם גורם למטחנות גורים והבדלי מחירים עצומים בתוך הגזע (סוחרים אשר מצטיירים כמגדלים ומעלים את המחיר בהתאם לביקוש בגזע).
  • גורים נמכרים ללא שום אחריות.
  • אין חוזים, ואת הסוחר לא מעניין מה אתה עושה עם הגורים שלו.
  • אומר "תמצאו להם בית טוב".
  • הכלבים ב"בית הגידול" אגרסיבים או ביישנים או אינם יציבים באופיים.
  • כמות גורים גבוה, ממש כמו מחסן. הם אינם מטופחים, אינם נראים בריאים או שמחים.
  • לעיתים צריך "לסגור בחדר אחר" הורה אגרסיבי או ביישן. כלבים אשר מעולם לא היו צריכים להיות מזווגים מלכתחילה.
  • הגורים והאם מושארים לזמן רב לבד ללא תשומת לב ודאגה.
  • מאכיל באוכל זול ולא איכותי.
  • ללא הבנה ואבחנה במחלות אשר יכולות להרוג גורים ואינו נוקט אמצעים כדי לדאוג שמחלות כאלו לא יכנסו הביתה (פארוו לדוגמא).
  • אינו מבין/יודע שהפרדת השגר בזמן מוקדם מדי מהאם יכולה לגרום לבעיות התנהגותיות חמורות מאוד.
  • אינו מבין שעל מנת לגדל ולטפח כלב יש להשקיע זמן, מאמצים, כסף וידע. משתדל למכור את גוריו בהקדם.
  • אינו מבין מאומה בהתאמת הגור לבית המתאים לו ולקונים, ונותן להם לבחור את "הכי חמוד".
  • אומר כי כל הגורים ברמה "גבוהה".
  • אינו דואג לוודא כי הקונים מוכנים ומתאימים לקניית הכלב.
  • מוכר למרבה במחיר, או למי שמגיע קודם או הכי מהר. אינו בודק לעומק האם הבתים מתאימים והם ברמה גבוהה לגורים.
  • אינו מתעניין בדבר מלבד המכירה, לא חיוני בעיניו לפגוש את המשפחה כולה.
  • אינו מודאג האם המשפחה יכולה לגדל את הכלב בכבוד ובצורה נאותה.
  • אינו דוחה מעל פניו קונים בעלי "סיכון גבוה" (שוכרי דירות, אנשים ללא ניסיון והבנה, בעלי חיים נוספים או שהכלבים מיועדים למגורים בחוץ).
  • לא מעניין אותו האם הכלבים יהיו קשורים, יגורו בחוץ, יהיו לא מאושרים או חרדתיים כי הם מופרדים מהבית והמשפחה שלהם ובאופן כללי יחיו חיים אומללים.
  • אינו מתעניין ברווחת הגורים או עתידם.
  • מעודד את הקונים לזווג ולהרביע ללא אבחנה באיכות הכלבים או תכנית גידולית.
  • לא מתעניין בגורים לאחר הקנייה.
  • אינו מספק מספיק תשומת לב, זמן, ומשאבים לכלביו הפרטיים שלו.
מגדלי חצר וסוחרים פוגעים בגזע! ואינם רואים את טובת הגזע או הכלבים לנגד עיניהם!
-----------------------------------

השתמשו במדריך זה על מנת לרכוש כלב מתאים ואיכותי ממגדל אחראי.
זכרו תמיד - כלב אינו "חפץ". אלו הם יצורים חיים, אשר ללא בחירה תלויים בנו לגמרי, ונתונים לחסדינו להישרדותם וכמובן איכות חייהם. כחיות להקה, הבריאות הנפשית שלהם תלויה בהמצאותם יחד עם הלהקה שלהם. אלו יכולות להיות חיות אחרות, או אנחנו - בני האדם. כלבים זקוקים להרבה מאוד תשומת לב, ועל כן אי אפשר להשאירם לבד כל היום בבית. הם זקוקים לפעילות גופנית קבועה ויומיומית על מנת להשאר בריאים ושמחים.
חוסר בפעילות גופנית היא הסיבה מספר 1 אשר כלבים נהיים "עול" או "מזיקים". כך מאשימים את הכלב, ובפעמים רבות הוא ננטש או נזרק ואף מושמד. כלב טוב הוא כלב עייף.
חצר אינה מספיקה. כלבים לא "מפעילים" את עצמם. יש לתת להם תשומת לב על מנת שיוכלו להוציא אנרגיה בצורה נכונה.
החשוב ביותר הוא סוציאליזציה נכונה לכלבים. חוסר בסוציליזציה בחצי השנה הראשונה בחיי הכלב יוצרת כלבים ביישנים, שלעיתים הופכים לנשכניים מחמת הפחד יחד עם הכלבים הללו שפשוט נולדים עם אופי וטמפרמנט לא טוב.

אם אינכם יכולים להיות בעלי כלבים אחראים וטובים, חכו עד שתוכלו להיות. אל תקחו כלב אם אינכם בטוחים במאת האחוזים שתוכלו למלא את כל הצרכים שלו!

בבקשה, אל תרביעו או תזווגו את הכלבים שלכם למען בצע כסף, אגו או כל סיבה שהיא מלבד השבחת הגזע. מרבית הכלבים הגזעיים (וכמובן גם המעורבים) לא צריכים להיות מזווגים כלל! כלבים המיועדים לזיווג צריכים להיות נקיים מכל בעיות - זוהי ההגדרה של איכות. תעודות הנן פשוט תעודות לידה של הכלבים, ואינן מעידות על איכות הכלב. כלבים רבים הם בעלי תעודות, אולם בעלי אופי גרוע ולעיתים נראים כמעורבים. אף אדם לא צריך לזווג כלב ללא בדיקות רפואיות מעמיקות, בחינות האופי מבחינת התאמה ומחקר מעמיק וידע.
לא כל כלב צריך להיות מזווג, רק כלב יוצא מן הכלל, התואם לתקן הגזע ובעל אופי יציב ונכון אשר יתרום גידולית צריך להיות מזווג.
חוסר בבדיקות, מחקר וכל התנאים הנכונים לזיווג הינם הסימן המרכזי למרביע חצר או סוחר. וזה גם גורם הפגיעה המרכזי בכלבנות הגזעית! מעבר לכך פגיעה בקונה אשר מקבל כלב מאיכות ירודה, אשר מפתח בעיות בריאותיות (יקרות להחריד), וחברתיות.
אם כולם היו מזווגים ומרביעים רק כלבים מצוינים, יציבים ונכונים באופי ומבנה עם בריאות מושלמת - היו לנו כלבים נהדרים!
השתתפו בתערוכות. אם הכלב תואם לסטנדרט, אם האופי שלו נכון והיצרים שלו מדויקים, הראו אותו, עבדו עמו והשיגו תארים. אם אתם מרגישים שאתם רוצים להגיע לשלב הבא - שלב הגידול, הקפידו על צבירת ידע, מחקר מעמיק ולמידה ואולם גם אתם תוכלו לתרום גידולית לגזע.
אולם, אם ההבחנה היחידה שלכם הוא שכלבכם הוא כלב טוב, אז תאהבו אותו, תטפחו אותו ותשקיעו בו למען טובתו האישית. ולמען קוני גורים והעתיד הגידולי - סרסו ועקרו אותו!


אין להעתיק, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט ו/או לאכסן במאגר מידע בכל דרך ו/או אמצעי מכני, דיגיטלי, אופטי, מגנטי ו/או אחר – חלק כלשהו מן המידע ו/או המאמרים ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או כל תוכן אחר שצורף ו/או נכלל באתר אינטרנט זה, בין אם לשימוש פנימי ו/או לשימוש מסחרי.
כל שימוש בתכני האתר ללא אישור מפורש בכתב מאלינה קושניר, אסור בהחלט.

3 תגובות:

טיול לאחר צבא אמר/ה...

אילנה שלום ,
קראתי את הפוסט המפורט ותודה על המידע .
אודה לך להמלצה על מגדל שאת מכירה באזור חדרה קיסריה השרון .

Elina Ku אמר/ה...

ארז שלום, אתה מוזמן ליצור איתי קשר באופן פרטי
theshibascream@gmail.com

אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.